Cristian Rojas Barahona

Regresar
Reseña

Profesor Titular de la Facultad de Psicología. Licenciado en Psicología, Universidad Santo Tomás; Master en Psicología, Universidad Granada; Doctor en Psicología, Universidad de Granada, España; Post Doctorado, University of Southampton, Reino Unido.

Líneas de investigación

Cognición y neurociencia: Psicología educacional; Psicología Cognitiva; Psicología del Aprendizaje (aspectos sociemocionales y cognitivos); Psicología del Desarrollo; Educación Temprana; Adolescencia; Regulación socioemocional; Psicología: Salud General

Contacto
c.rojas@utalca.cl

Proyectos
Publicaciones
Gaete, J., Valenzuela, D., Godoy, M.I., Rojas-Barahona, C.A., Salmivalli, C., & Araya, R. (2021). Validation of the Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire (OBVQ-R) among adolescents in Chile. Frontiers in Psychology, 12, 578661.
Gaete, J., Inzunza, C., Ramírez, S., Valenzuela, D., Rojas-Barahona, C. A., & Araya, R. (2022). The Social Competence Promotion Program among Young Adolescents (SCPP-YA) in Chile (“Mi Mejor Plan”) for substance use prevention among early adolescents: study protocol for a randomized controlled trial. Trials 23, 542.
Rojas-Barahona, C. A., Gaete, J., Véliz, M., Castillo D., R., Rámirez, S., & Araya, R. (2022). The effectiveness of a tablet-based video game that stimulates cognitive, emotional, and social skills in developing academic skills among preschoolers: study protocol for a randomized controlled trial. Trials 23, 936.
Caffarena, C., Lira, B., Rojas-Barahona, C. A.*, & Campos, A.L. (2021). Psychometric analysis of the Children’s Behavior Questionnaire (CBQ) in Chile. Current Psychology, 1-10.
Caffarena Barcenilla, C. y Rojas-Barahona, C. A.* (2019). La autorregulación en la primera infancia: avances desde la investigación. Revista Ecuatoriana de Neurología, 28 (2), 37-49. ISI-SCOPUS.
Montoya, M. F., Susperreguy, M. I., Dinarte, L., Morrison, F., San Martin, E., Rojas-Barahona, C. A., & Förster, C. E. (2019). Executive function in Chilean preschool children: Do short-term memory, working memory, and response inhibition contribute differentially to early academic skills?. Early Childhood Research Quarterly, 46, 187-200.
Valenzuela, D., Turunen, T., Gana, S., Rojas-Barahona, C.A., Araya, R., Salmivalli, C., & Gaete, J. (2022). Effectiveness of the KiVa Antibullying Program with and without the Online Game in Chile: a Three‐Arm Cluster Randomized Controlled Trial. Prevention Science.
Villarroel, V., Pérez, C., Rojas-Barahona, C. A.* y García, R. (2021). Educación remota en contexto de pandemia: caracterización del proceso educativo en las universidades chilenas. Formación Universitaria, 14(6), 65-76.
Rojas-Barahona, C. A.*, Moreno-Ríos, S., García-Madruga, J. & Förster, C. E. (2021). Content of relationship, number of alternatives and working memory capacity in conditional inferences. Current Psychology, 1-16.
Fernández-Blanco, A., Rojas-Barahona, C. A.*, Dib, M. N., Orbach, L. (2023). ). Math anxiety assessment within the state-trait anxiety model: Psychometric analysis of the «Mathematics Anxiety Questionnaire» and “State-Mathematics Anxiety Questionnaire” in Chilean school-aged children.. Current Psychology (publicado online)..
Scroll al inicio