Reseña
Profesora Asociada de la Facultad de Psicología. Licenciada en Psicología, Pontificia Universidad Católica de Chile; Doctora en Psicología Clínica, Toulouse II-Le Mirail University, Francia; Master en Psicología Clínica, Toulouse II-Le Mirail University, France.
Líneas de investigación
Desarrollo y psicopatología: Psicología del desarrollo; Apego adulto y de parejas; Parentalidad; Adopción
Contacto
rspencer@utalca.cl
Proyectos
Publicaciones
Fresno, A., Arias, V., Núñez, D., Spencer, R., Ramos, N., Espinoza, C., Bravo, P., Arriagada, J., & Brunet, A. (2020). Using Exploratory Structural Equation Modeling (ESEM) to Examine the Internal Structure of Posttraumatic Stress Disorder Symptoms. The Spanish journal of psychology, 23, e48.
González, O.H., Spencer Contreras, R.E., Luciano, J.F.L., Sanz-Cervera, P.& Tárraga-Mínguez, R (2023). Understanding Teachers’ Responses to Anxiety in Children with Autism at Elementary Schools and Preschools.. Journal of Research in Special Educational Needs..
Hernández, O., Spencer, R., Sanz-Cervera, P., & Tarra., R. (2022). The relationship between emotional regulation of teachers and the participation of students with autism in inclusive primary and preschool schools. Journal of Research in Special Educational Needs.
Hernández-González, O., Spencer-Contreras, R., de la Torre González, B. & Mejías, B. (2022). Teachers’ responses to anxiety in students with autism spectrum disorder: Proposal of a predictive model. Spec eduk i rehabilitacija; 21:255-268.
Hernández-González, O., Fresno-Rodríguez, A., Spencer-Contreras, R. E., Tárraga-Mínguez, R., González-Fernández, D., & Sepúlveda-Opazo, F (2023). Research Mapping of Trauma Experiences in Autism Spectrum Disorders: A Bibliometric Analysis.. Healthcare Healthcare.
Ramos, N., Morgado, D., Vivanco, C., Spencer, R., & Maia, Â. (2022). Psychometric properties of the Peritraumatic Dissociative Experiences Questionnaire (PDEQ) in a sample of Chilean firefighters. Traumatology. Advance online publication.
Guzmán-González, M., Calderón, C., Domic-Siede, M., Rivera-Ottenberger, D., Spencer, R. y Garrido-Rojas, L. (2023). Propuesta de Valores de Referencia para el Cuestionario de Evaluación del Apego Adulto: Experiences in Close Relationships (ECR-12), en población adulta chilena Terapia Psicológica.. .
Oliveros, J.C., Muñoz, R., Spencer, R., Fresno, A., Bravo, P., Vergara-Barra, P., & Wendland, J (2023). Propiedades Psicométricas de la Escala de Evaluación Socioemocional Breve de Infantes y Niños (BITSEA) en una muestra de niños y niñas chilenos Terapia Psicológica.. .
Guzmán-González, M., Rivera-Ottenberger, D., Brassard, A. Spencer, R., & Lafontaine, M.F. (2020). Measuring adult romantic attachment: psychometric properties of the brief Spanish version of the experiences in close relationships. Psicol. Refl. Crít. 33, 9.
Valdes, E., Cárcamo, R., & Spencer R. (2023). Impacto del padre en el desarrollo de la conducta prosocial de niños y niñas durante la primera infancia: una revisión sistemática.. .
Wendland, J., Puccinelli, O., Tereno, S., & Spencer, R. (2019). Attentes parentales et influence du type de mode d’accueil sur le développement social et langagier du nourrisson : étude comparative crèche collective versus parentale. Devenir, 69-95..
Forslund, T., Granqvist, P., van IJzendoorn, M H… Fresno, A… (2021). Attachment goes to court: child protection and custody issues. Attachment & Human Development.
Espinoza, C., Pavez González, R., Spencer Contreras, R., Fresno Rodríguez, A., Palomo Vélez, G., & Campos Soto, S. (2022). Adult Attachment and Perceived Social Support Among Adults with Problematic Substance Use. Revista Interamericana De Psicología/Interamerican Journal of Psychology.