Rosario Spencer Contreras

Regresar
Reseña

Profesora Asociada de la Facultad de Psicología. Licenciada en Psicología, Pontificia Universidad Católica de Chile; Doctora en Psicología Clínica, Toulouse II-Le Mirail University, Francia; Master en Psicología Clínica, Toulouse II-Le Mirail University, France.

Líneas de investigación

Desarrollo y psicopatología: Psicología del desarrollo; Apego adulto y de parejas; Parentalidad; Adopción

Contacto
rspencer@utalca.cl

Proyectos
Publicaciones
Fresno, A., Arias, V., Núñez, D., Spencer, R., Ramos, N., Espinoza, C., Bravo, P., Arriagada, J., & Brunet, A. (2020). Using Exploratory Structural Equation Modeling (ESEM) to Examine the Internal Structure of Posttraumatic Stress Disorder Symptoms. The Spanish journal of psychology, 23, e48.
Gago Galvagno, L. G., Elgier, A. M., Tabullo, A. J., Huaire Inacio, E. J., Herrera Álvarez, A. M., Zambrano Villalba, C., López, F. R., Herrera González, E., Morán Núñez, O., Ochoa Vega, N. J., Spencer, R., Giraldo-Huertas, J. J., Robles, E., Fernández, C., Requena, S., Rodríguez, P., Rondón, Y., Ruiz, A. L., Tibisay-Echenique, A., . . . Miller, S. E. (2025). Use of screens, books and adults’ interactions on toddler’s language and motor skills: A cross-cultural study among 19 Latin American countries from different SES. PLOS ONE, 20(2), e0314569.
González, O.H., Spencer Contreras, R.E., Luciano, J.F.L., Sanz Cervera, P.& Tárraga Mínguez, R (2024). Understanding Teachers’ Responses to Anxiety in Children with Autism at Elementary Schools and Preschools.. British Journal of Special Education.
Hernández-González, O., González-Fernández, D., Spencer-Contreras, R., Tárraga-Mínguez, R., & Ponce-Carrasco, V. (2023). Trends in Autism Spectrum-Related Motherhood Research: A Bibliometric Study. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 13(2), 472-489.
Hernández, O., Spencer, R., Sanz-Cervera, P., & Tarra., R. (2022). The relationship between emotional regulation of teachers and the participation of students with autism in inclusive primary and preschool schools. Journal of Research in Special Educational Needs.
Núñez, D., Godoy, M.I., Gaete, J., Faúndez, M.J., Campos, S., Fresno, A., Spencer, R. (2021). The Community Assessment of Psychic Experiences-Positive scale (CAPE-P15) accurately classifies and differentiates psychotic experiences levels in adolescents from the general population. PLOS One, 16(8): e0256686.
Hernández González, O., González Fernández, D., Spencer Contreras, R., Gillespie-Smith, K., & Jara Rojas, E. (2024). The childbearing and mental health experiences of autistic mothers: a systematic review.. International Journal of Developmental Disabilities, 1–15.
Hernández-González, O., Spencer-Contreras, R., de la Torre González, B. & Mejías, B. (2022). Teachers’ responses to anxiety in students with autism spectrum disorder: Proposal of a predictive model. Spec eduk i rehabilitacija; 21:255-268.
Langevin, R., Beaudette, S., Wadji, D. L., Chabake, S. A., González, C., Jenkins, D., … Spencer, R. (2024). Sex and gender considerations in cross-cultural traumatic stress studies. European Journal of Psychotraumatology, 15(1).
Hernández-González, O., Fresno-Rodríguez, A., Spencer-Contreras, R. E., Tárraga-Mínguez, R., González-Fernández, D., & Sepúlveda-Opazo, F (2023). Research Mapping of Trauma Experiences in Autism Spectrum Disorders: A Bibliometric Analysis. Healthcare, 11(9), 1267.
Ramos, N., Morgado, D., Vivanco, C., Spencer Contreras, R. E., & Maia, Â. (2022). Psychometric properties of the Peritraumatic Dissociative Experiences Questionnaire (PDEQ) in a sample of Chilean firefighters.. Traumatology. (Advance online publication).
Ramos, N., Morgado, D., Vivanco, C., Spencer, R., & Maia, Â. (2022). Psychometric properties of the Peritraumatic Dissociative Experiences Questionnaire (PDEQ) in a sample of Chilean firefighters. Traumatology. Advance online publication.
Guzmán-González, M., Calderón, C., Domic-Siede, M., Rivera-Ottenberger, D., Spencer, R. y Garrido-Rojas, L. (2023). Propuesta de Valores de Referencia para el Cuestionario de Evaluación del Apego Adulto: Experiences in Close Relationships (ECR-12), en población adulta chilena Terapia Psicológica.. .
Oliveros, J.C., Muñoz, R., Spencer, R., Fresno, A., Bravo, P., Vergara-Barra, P., & Wendland, J. (2023). Propiedades Psicométricas de la Escala de Evaluación Socioemocional Breve de Infantes y Niños (BITSEA) en una muestra de niños y niñas chilenos. Terapia Psicológica, 41(1), 63–85.
Aldunate, S., Molina, I., Hernández González, O., Spencer, R. E., Ramos, N., & Fresno, A (2024). Overview of ICD 11 complex posttraumatic stress disorder research: A bibliometric analysis. Terapia Psicológica (En línea), 42(3), 305–329.
Hernández González, O., Spencer Contreras, R., Torres Filún, D., & Zúñiga Klapp, K (2025). Mutismo Selectivo en el Trastorno del Espectro Autista: una revisión sistemática. Revista Chilena De Fonoaudiología, 24, 1–15.
Guzmán González, M., Rivera Ottenberger, D., Brassard, A., Spencer, R., & Lafontaine, M.F. (2021). Measuring adult romantic attachment: psychometric properties of the brief Spanish version of the experiences in close relationships. Psicología Reflexión y Crítica, 34, 9.
González-Hernández, O., Lara-Schilling, C. A., Campos-Gómez, R., Bolaños-Cossio, M., & Contreras-Spencer, R. E. (2021). La preparación de los maestros para estimular la socialización de los educandos con autismo en condiciones de inclusión. Revista Brasileira de Educação Especial, 27, 355–370.
Valdes, E., Cárcamo, R., & Spencer R. (2023). Impacto del padre en el desarrollo de la conducta prosocial de niños y niñas durante la primera infancia: una revisión sistemática. Terapia Psicológica, 41(3), 301–325.
Núñez, D., Villacura-Herrera, c., Celedón, k., Ulloa, J.L., Ramos, N., Spencer, R., Fresno, A. (2022). Identifying self-report measures of emotion regulation and evaluating their psychometric properties: a protocol for a systematic review. BMJ Open;12:e056193.
Hernández González, O., Badia Martín, M., Lagos Luciano, J. F., Spencer Contreras, R., & Verdugo, M. Á (2025). Global Research Evidence on Anxiety and Intellectual Disability: A Bibliometric Analysis. International Journal of Disability, Development and Education, 1–18.
Spencer Contreras, R. E., Fresno, A., & Bravo, P (2021). Experiencias traumáticas, sistema de apego y desarrollo humano. Capítulo de Libro: Apego y parentalidad (pp. 133–143). En R. Cárcamo & J. Silva (Eds.), Editorial Mediterráneo. ISBN 9789562204354.
Ramos, N., Besoain, F., Cancino, N., Gallardo, I., Albornoz, P., Fresno, A., Spencer, R., Schott, S., Núñez, D., Salgado, C., Campos, S. (2024). Development of a multiplatform tool for the prevention of prevalent mental health pathologies in adults: Protocol for a Randomized Control Trial. JMIR Res Protoc 2024;13:e52324.
Ramos, N., Besoain, F., Cancino, N., Gallardo, I., Albornoz, P., Fresno, A., Spencer, R., Schott, S., Núñez, D., Salgado, C., & Campos, S (2024). Development of a multiplatform tool for the prevention of prevalent mental health pathologies in adults: Protocol for a randomized control trial. JMIR Research Protocols, 13, e52324.
Wendland, J., Puccinelli, O., Tereno, S., & Spencer, R. (2019). Attentes parentales et influence du type de mode d’accueil sur le développement social et langagier du nourrisson : étude comparative crèche collective versus parentale. Devenir, 69-95..
Rodway, C., & Spencer, R (2025). Attachment in Old Age: A Fundamental Pillar for Public Health and Wellbeing. International journal of public health, 70, 1607770.
Forslund, T., Granqvist, P., van IJzendoorn, M. H., Sagi-Schwartz, A., Glaser, D., Steele, M., … Spencer, R., Fresno, A.,… Duschinsky, R. (2021). Attachment goes to court: child protection and custody issues. Attachment & Human Development 24(1), 1–52.
Espinoza, C., Pavez González, R., Spencer Contreras, R., Fresno Rodríguez, A., Palomo Vélez, G., & Campos Soto, S. (2022). Adult Attachment and Perceived Social Support Among Adults with Problematic Substance Use. Revista Interamericana De Psicología/Interamerican Journal of Psychology.
Scroll al inicio